صادرات کالا از گناوه چهار برابر شد

سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه روز سه شنبه در نشست در جمع خبرنگاران این شهرستان افزود: عمده این کالاها تره بار و مواد معدنی بوده که به کشورهای کویت و قطر صادر شده است.

داود بهادری اظهار داشت: با توجه به اینکه شعار امسال رونق تولید نام گذاری شده این اداره در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اولویت خود را بر مبنای برنامه ریزی صادرات بیشتر کالا و محصولات تولیدی کشور معطوف کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف این اداره تخلیه و بارگیری کالا است، گفت: ۴۵ هزار و ۷۰۲ تن کالا در سه ماه اول امسال در این بندر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است.

بهادری با بیان اینکه در سه ماه اول امسال ۲۷ هزار و ۵۰۷ مسافر بین گناوه و خارک جا به جا شدند، افزود: شمار جابه جایی مسافر نسبت به مدت مشابه پارسال ۸ درصد کاهش داشته که یکی از عوامل اصلی آن شرایط نامساعد جوی در نوروز بود.

وی بیان کرد: طرح توسعه بندر گناوه در سه فاز پیش بینی شده که فاز اول آن شامل احداث ۱۵۵ متر اسکله، خدمات و تجهیزات آتش نشانی عملیاتی شده است.

سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه بیان کرد: در فاز دوم توسعه برق، تکمیل ساختمان یگان حفاظت و طرح سردر به دلیل مشکل موجود با پیمانکار انجام نشده که به محض معرفی پیمانکار جدید تکمیل خواهد شد.

وی یادآور شد: فاز اول لایروبی کانال ورودی این بندر به عمق منفی سه و نیم متر انجام و فاز دوم آن تا دو ماه آینده اجرا و عمق آن افزایش می‌یابد.

بهادری در ارتباط با تعهدات شرکت تعاونی بندر سازان گناوه گفت: قرارداد بندر سازان با سازمان بنادر و دریانوردی، اولین قرارداد در کل کشور و ۲۵ ساله بوده که به برخی از آنان اجرایی و برخی دیگر یک سری مشکلاتی داشته و تلاش کردیم در صورت نداشتن منع قانونی و حقوقی، اصلاح شود.

وی افزود: اولین الحاقیه اصلاحی قرارداد با شرکت بندر سازان به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده که پس از بازبینی اجرایی خواهد شد.

سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه ادامه داد: توجه و اهتمام به توسعه گردشگری در اولویت‌های این سازمان قرار دارد و در این ارتباط به منظور ایمنی و بهبود تردد گردشگران از ساحل این بندر یک اسکله شناور با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال نصب می‌شود.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد برای ساخت شناور از محل وجوه اداره شده به بخش خصوصی در زمینه طرح‌های گردشگری وام بلند مدت اعطا کند.

بهادری، ظرفیت گنجایش خور بندر گناوه را در خوش بینانه ترین حالت ۳۰۰ شناور عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هم اینک بیش از ۶۰۰ شناور سنتی تجاری و صیادی در خور موجود و بیش از ظرفیت مستقر که ترافیک ایجاد شده و باید شناورهای غیرفعال، فرسوده و یا رها شده از بندر خارج شوند.

وی ادامه داد: وجود حدود ۸۰ موتور لنج غیرفعال و مغروق ایمنی موتور لنج‌ها را به خطر انداخته که در صدد هستیم آنها را از خور خارج تا مشکل تردد شناورها حل و ضریب امنیتی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه جمع آوری شناورهای مغروقی در دستور کار این اداره قرار گرفته است گفت: به منظور افزایش ضریب ایمنی بندر و اسکله باید مالکان شناورها در اسرع وقت شناورهای غیرفعال خود را از خور خارج کنند.

سرپرست اداره بندر و دریانوردی گناوه خاطر بیان کرد: اسکله بندر گناوه در سال ۱۳۶۹ به طول ۲۷۰ متر احداث و در سال ۸۴ بهره برداری رسیده که ۴۰ متر آن اسکله مسافری است.

وی یادآور شد: طول کانال دسترسی حدود سه کیلومتر، مساحت اراضی پسکرانه ۳۸ هکتار، انبارهای سرپوشیده پنج هزارو ۸۸۸ مترمربع و انبارهای روباز ۳۵ هزار ۵۳۵ متر مربع است که با این میزان بندر گناوه از نظر پسکرانه و انبار فضا به اندازه کافی دارد.

وی گفت: تعداد شناورهای سنتی گناوه و ریگ ۶۰۰ فروند است که از این مجموع ۴۲۰ فروند فعال است.

بهادری افزود: ۱۲ دوبه (شناور فلزی) در امر تجارت و سه شناور مسافربری در مسیر گناوه به جزیره خارک فعالیت دارند.

بندر گناوه از بنادر فعال تجاری استان بوشهر و شغل عمده مردم آن به دریا وابسته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


تهران، خیابان استاد مطهری، بعد از چهارراه قائم مقام فراهانی پلاک334

صندوق پستی: 3619 ــ 15875

تلفن: 4 ــ 88833170

فکس: 88833179

ایمیل: commercial@igico.com

موقعیت ما


اینماد


تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری می باشد.

سیم بکسل