صادرات زنجان با ارزش افزوده بیشتر و محصول نهایی

زنجان – ایرنا – صادرات، نقش مهمی در توسعه کشور داشته و با صادرات محصولات، تولیدات و خدمات می‌توان گامی مهم در معرفی کشور در سطح بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذار و گردشگر برداشت و با ورود ارز به توسعه و پیشرفت کشور کمک کرد.

به گزارش ایرنا، ایران، کشوری غنی و دارای منابع طبیعی و خدادادی و البته منابع مهم در بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و خدمات است که به بسیاری از کشورهای معتبر دنیا صادر می‌شود. هر کدام از مناطق کشور در زمینه‌ای دارای قابلیت و مزیت صادراتی است که انواع شمش‌های فلزی، یکی از مزیت‌ها در استان زنجان به شمار می‌رود و نقش قابل توجی در صادرات و مثبت شدن تراز تجاری استان ایفا می‌کند.
برای کمک به افزایش صادرات و پیشگیری از واردات بی‌رویه، کارگروه توسعه صادرات استان‌ها تشکیل می‌شود تا ضمن بررسی تراز تجاری استان برای رفع موانع صادراتی و مشکلات گمرکی نیز کمک کند.
بر اساس مصوبه کارگروه صادرات کشور، افزایش سهم بخش غیردولتی در تجارت خارجی استان، راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی داخلی و بین‌المللی، اولویت دادن به طرح‌ها و پروژه‌های صادراتی در تخصیص منابع و تسهیلات استانی، فراهم کردن تسهیلات لازم برای توسعه خدمات به‌ویژه خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا از استان و اتخاذ تدابیر حمایتی، هدایتی، فنی، زیربنایی و اعتباری بخش صادرات استان از جمله وظایف و اختیارات این کارگروه در استان‌ها است.
بر این اساس، جلسه کارگروه توسعه صادرات استان روز سه‌شنبه به ریاست استاندار زنجان برگزار شد.

۶۰ درصد تجارت استان با کشور ترکیه است
مدیرکل گمرک استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه ۵۰ کشور، مقصد صادراتی استان زنجان است، گفت: ترکیه با ۳۱۰ میلیون دلار، ۶۷ درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده و کشورهای عراق با ۳۵ میلیون دلار، افغانستان با ۲۱ و امارات با ۱۷ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
حمید احمدی افزود: ۴۶ کشور، مبدا وارداتی استان زنجان بوده که ترکیه با ۱۴۲ میلیون دلار و ۵۲ درصد در رتبه اول و آلمان، ایتالیا و چین نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۶۰ درصد تجارت گمرکی استان زنجان با کشور ترکیه است.
احمدی اظهار داشت: ۸۰ درصد صادرات استان شامل شمش فلزات رنگی و بیشترین حجم واردات استان نیز خاک روی است.

تحقق ۱۱۰ درصدی صادرات استان در سال گذشته
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه توسعه صادرات استان زنجان نیز با بیان اینکه بخشی از صادرات استان زنجان از گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود، گفت: در مجموع، صادرات استان در سال گذشته ۵۵۰ میلیون دلار با ۲۲۰ هزار تن کالا بود.
ناصر فغفوری خاطرنشان کرد: این میزان در سال ۹۶ به ۴۵۷ میلیون دلار با ۳۴۶ هزار تن رسیده بود که از لحاظ ارزش، ۲۰ درصد در سال گذشته افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: هدفگذاری صادرات استان در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بود که ۱۱۰ درصد محقق شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: صادرات استان در سال گذشته ۵۵۰ میلیون دلار و واردات ۲۷۱ میلیون دلار بوده که بر این اساس، تراز تجاری استان ۲۷۸ میلیون دلار مثبت است.
وی گفت: سهم صادرات استان از مجموع صادرات غیرنفتی کشور، ۷ دهم درصد در سال ۹۳ بود که به تدریج افزایش یافته و برای اولین بار به ۱.۳ درصد در سال گذشته رسید و با سهم جمعیتی و مساحتی استان برابر است.
فغفوری خاطرنشان کرد: متوسط قیمت صادرات استان در سال ۹۶ به ازای هر تن کالا یک هزار و ۳۱۹ دلار بوده که در سال گذشته به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رسیده و نسبت به میانگین کشوری که ۳۷۸ دلار است، افزایش دارد.

این مسئول اضافه کرد: این افزایش نشان می‌دهد که استان، کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و محصولات نهایی‌تری صادر می‌کند و سیاست مدیریت استان جهت جلوگیری از خام‌فروشی نیز کاملاً مشهود است.
فغفوری اظهار داشت: ۸۱.۵ درصد صادرات استان در سال گذشته مربوط به بخش صنعت، ۸.۵ درصد معدن، ۸ درصد کشاورزی، ۲.۳ درصد فرش دستبافت، ۰.۳ درصد گردشگری و یک دهم درصد مربوط به خدمات فنی و مهندسی است که نسبت به سال ۹۶ جهش یا کاهش محسوسی مشاهده نمی‌شود.
دبیر کارگروه توسعه صادرات استان زنجان گفت: با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تعداد کشورهای مقصد و تنوع محصولات صادراتی افزایش یابد که بر این اساس، هفت کشور به مقاصد صادراتی استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ اضافه شده است.
وی با اشاره به کاهش ۱۷ درصدی واردات استان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: ۰.۶ درصد از واردات کشور توسط استان زنجان صورت می‌گیرد که به مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید محدود شده است.
فغفوری تصریح کرد: یکی از دلایل مهم کاهش واردات این است که برای اولین بار، گروهی تحت عنوان گروه کالایی ۴ تشکیل شد که ممنوعیت وارداتی داشت.
وی افزود: واردات در گذشته با تعیین حقوق گمرکی و پرداخت تعرفه، انجام می‌شد اما در سیستم جدید، کالا قبل از سفارش بررسی می‌شود و در صورتی که در داخل کشور تولید شود اجازه ثبت سفارش در سامانه داده نمی‌شود که این امر سبب حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: متوسط قیمت واردات به ازای هر تن کالای وارداتی در استان ۱۰۰۵ دلار است و محصولات وارداتی در داخل استان به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
وی با اشاره به عملکرد خدمات انتقال ارز و اعطای تسهیلات صادراتی در استان، خاطرنشان کرد: ۱۱ بانک در سال گذشته در این حوزه مشارکت داشته که ۱۲۶.۵ میلیون دلار حواله ارزی و ۲۳۳ میلیون دلار اعتبارات اسنادی صادر شده و ۷۶ میلیارد تومان نیز تسهیلات صادراتی پرداخت شده است.
فغفوری با اشاره به مقایسه عملکرد بانک‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ افزود: صدور حواله‌های ارزی ۵۸ درصد و اعتبارات اسنادی ۱۶۵ درصد رشد داشته و اعطای تسهیلات ۳۲ درصد کاهش یافته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان نیز گفت: تاکید معاونت اقتصادی وزارت کشور بر این است که نمایشگاهی در سطح ملی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان از سراسر کشور برگزار شود.
فرامرز نیک‌سرشت خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه از ورود قطعاتی که توان فنی آن در داخل کشور بوده و تولید آن در داخل، مقرون به صرفه باشد جلوگیری می‌شود.
وی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در زنجان، تاکید کرد: کنترل ترافیک با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه علاوه بر کنترل ترافیک و تأمین امنیت پارگینگ‌ها و بیرون مجموعه نسبت به تأمین امنیت داخل فضای نمایشگاهی نیز با هماهنگی قبلی با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی اقدام شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات تماس


تهران، خیابان استاد مطهری، بعد از چهارراه قائم مقام فراهانی پلاک334

صندوق پستی: 3619 ــ 15875

تلفن: 4 ــ 88833170

فکس: 88833179

ایمیل: commercial@igico.com

موقعیت ما


اینماد


تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری می باشد.

سیم بکسل